Wyniki badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na zlecenie UNIQA wskazuj±, ¿e ponad 70 proc. ankietowanych korzysta z zestawu g³o¶nomówi±cego lub s³uchawkowego kieruj±c samochodem, albo wrêcz w ogóle nie rozmawia przez telefon. Podobny odsetek badanych kierowców twierdzi, ¿e nie pisze, ani nie czyta SMS lub maili w czasie jazdy.
-
Wyniki s± zaskakuj±co dobre, bior±c pod uwagê fakt, jak czêsto widaæ na ulicy kierowców pisz±cych w czasie jazdy smsy czy rozmawiaj±cych przez telefon - mówi inspektor Mariusz Soko³owski, rzecznik prasowy Komendy G³ównej Policji.
U¿ywanie telefonu w znacz±cy sposób odci±ga uwagê od prowadzenia pojazdu. Statystyki s± jednak zadowalaj±ce, 72 proc. kobiet i 68 proc. mê¿czyzn twierdzi, ¿e nie pisze, ani nie czyta SMSów i mali prowadz±c pojazd.
Do czytania przychodz±cych wiadomo¶ci lub maili przyznaje siê co czwarty doros³y Polak, który prowadzi samochód. Zaledwie 14 proc. mówi, ¿e je pisze w czasie prowadzenia auta.
-
Taki wynik na pewno napawa optymizmem, bo wykonywanie tych czynno¶ci podczas jazdy samochodem jest szalenie niebezpieczne. Powoduje, ¿e kieruj±cy, zajêty czytaniem czy pisaniem smsa, jad±c z du¿± prêdko¶ci±, mo¿e pokonaæ dystans nawet kilkudziesiêciu lub kilkuset metrów nie zwracaj±c przy tym uwagi, co dzieje siê dooko³a niego. Nie jest bowiem w danej chwili skoncentrowany na je¼dzie i sytuacji na drodze, a na telefonie - komentuje insp. Mariusz Soko³owski.
Ponad 38 proc. ankietowanych zadeklarowa³o, ¿e podczas jazdy samochodem korzysta z zestawu g³o¶nomówi±cego. Nie robi tego ¼ badanych.
-
Wszyscy - zarówno ci, którzy prowadz± w czasie jazdy rozmowy telefoniczne (zw³aszcza je¶li nie u¿ywaj± zestawu g³o¶nomówi±cego), jak i ci, którzy pisz± i czytaj± smsy, musz± pamiêtaæ, ¿e stwarzaj± zagro¿enie nie tylko dla siebie, ale równie¿ dla innych uczestników ruchu drogowego – dodaje Mariusz Soko³owski.
-
Rozmowa przez telefon znacz±co upo¶ledza zdolno¶ci konieczne do prowadzenia pojazdu i zwiêksza ryzyko st³uczki. Takie zachowanie zagra¿a bezpieczeñstwu, mo¿e prowadziæ do wypadków i kolizji, które bywaj± tragiczne w skutkach i kosztowne dla wielu osób – przekonuje Pawe³ Boryczka, dyrektor Departamentu Ubezpieczeñ Komunikacyjnych w UNIQA
Dlatego u¿ywanie telefonów przez kierowców czasie jazdy przez kierowców powinno byæ ograniczone do minimum i zawsze przy u¿yciu zestawu g³o¶nomówi±cego. Warto pamiêtaæ o kilku fundamentalnych zasadach. Po pierwsze zrezygnowaæ z rozmów w sytuacjach wymagaj±cych wzmo¿onej koncentracji, czyli np. na skrzy¿owaniach, przejazdach kolejowych, w pobli¿u przej¶æ dla pieszych. Po drugie, powinni¶my od³o¿yæ rozmowy towarzyskie na pó¼niej i korzystaæ z telefonu tylko je¶li jest to nieuniknione. Po trzecie, najlepiej z rozpoczêciem rozmowy poczekaæ do momentu zatrzymania siê w bezpiecznym miejscu.
Trzeba te¿ pamiêtaæ koniecznie o wykupieniu obowi±zkowego ubezpieczenia OC. W razie kolizji pieni±dze z polisy pokryj± w du¿ej czê¶ci straty finansowe. Wybieraj±c ubezpieczyciela warto dowiedzieæ siê, czy oferuje on bezp³atne us³ugi dodatkowe, takie jak bezpo¶rednia likwidacja szkód. Polega to na tym, ¿e poszkodowany mo¿e zg³osiæ szkodê rzeczow± z OC u swojego ubezpieczyciela, mimo ¿e sprawc± kolizji jest osoba ubezpieczona w innej firmie.
Badanie omnibusowe zosta³o przeprowadzone metod± wywiadów internetowych (CAWI). Respondentami w badaniu byli kierowcy, je¿d¿±cy samochodem co najmniej raz w tygodniu. Wielko¶æ próby wynios³a N=1041. Badanie zosta³o przeprowadzone w styczniu 2014 roku.
¬ród³o:
UNIQA